5 marketingowych błędów popełnianych przez restauratorów

Pyszne jedzenie i nienaganna obsługa gości, to oczywiście trzon rynkowego sukcesu restauracji, ale nawet one nie obronią się bez spójnej i przemyślanej strategii marketingowej. Oto pięć błędów powszechnie popełnianych przez restauratorów próbujących promować swój lokal.

Po pierwsze: Niespójność działań reklamowych z wizerunkiem marki

Każda restauracja jest inna i każda wymaga strategii marketingowej skrojonej na miarę. Jeśli nie wiesz, co i komu sprzedajesz, to nigdy skutecznie tego nie wypromujesz. Marketing restauracji zdecydowanie zbyt często polega na kopiowaniu cudzych pomysłów bez dopasowania ich do indywidualnych potrzeb i celów. To nieprzemyślany zbiór taktyk i działań stosowanych bez planu i obliczonych na jakiś enigmatyczny, bliżej nieokreślony cel. Żeby wszystko miało ręce i nogi należy zacząć od zrozumienia własnej marki, produktu i tego, do kogo są one kierowane. Dopiero na takiej bazie można zbudować przemyślaną i skuteczną strategię promocyjną, na którą złożą się spójne działania mające szansę przynieść oczekiwany efekt.

Po drugie: Zły punkt widzenia

Restauratorzy i szefowie kuchni zdecydowanie zbyt często patrzą na swój produkt wyłącznie z własnej perspektywy. „Mnie smakuje” czy „Mnie się podoba” albo „W Berlinie jest teraz szał na to danie” to naprawdę za mało żeby przekonać gości. Osobiście możesz nie znosić dań z kurczaka, ale są one szalenie popularne wśród gości restauracji i ich nieobecność w karcie może okazać się strzałem w stopę. Dotyczy to nie tylko jedzenia w twoim lokalu, ale również działań, którymi próbujesz ją promować. Patrz na wszystko z perspektywy gościa. Czy promocja, którą planujesz będzie dla niego atrakcyjna? Czy rabat, który oferujesz będzie odczuwalny, a nie tylko korzystny dla ciebie? Czy sezonowe menu, które przygotował twój szef kuchni jest spójne z tym, za co goście cenią twoją restaurację najbardziej?

Po trzecie: Ignorowanie dostępnych danych

Restauratorzy mają obecnie dostęp do ogromnej ilości danych o swoich gościach i ich zachowaniach konsumenckich. Komputerowe systemy sprzedaży w restauracji dają mnóstwo możliwości analizowania tego, co i jak się sprzedaje, po które dania i produkty goście sięgają najchętniej, jakiej wysokości rachunki płacą w twoim lokalu, a nawet w jakich dniach i godzinach najchętniej go odwiedzają. Niekorzystanie z tej wiedzy w celach marketingowych jest niepoważne i kończy się na przykład obniżaniem ceny na najpopularniejsze dania, które świetnie się sprzedają bez wsparcia promocyjnego albo robieniem nieprzemyślanych akcji marketingowych w dni największego ruchu, kiedy stanowią one jedynie utrudnienie w pracy. O nieliczeniu food costu i kompletnie nieprzemyślanej polityce cenowej nawet nie wspominając.

Po czwarte: Amatorszczyzna

Goście jedzą oczami – nie jest to wielkie odkrycie. Ważne jest jednak, aby danie wyglądało dobrze nie tylko na talerzu, ale również na zdjęciach, którymi je promujesz. Oszczędzanie na profesjonalnej fotografii czy projektach graficznych jest zarazą w gastronomii. Na Facebooku czy stronach internetowych goście atakowani są materiałami wizualnymi, które nierzadko mogłyby służyć za antyreklamę produktu. To samo dotyczy organizacji akcji reklamowych czy promocyjnych. W każdym z tych wypadków skorzystanie z usług profesjonalistów zwróci się z nawiązką, bo atrakcyjny kontent jest tak samo ważnym składnikiem marketingowego sukcesu restauracji, jak niepowtarzalna atmosfera, którą próbujesz stworzyć w jej wnętrzu. To wszystko składa się na wizerunek twojej marki i na to, jak jest ona postrzegana przez gości.

Po piąte: Nieznajomość rynku

O ile bezmyślne kopiowanie działań konkurencji i podążanie za każdą modą, która opanowuje rynek gastronomiczny nie jest najlepszą strategią marketingową, o tyle ich nieznajomość powinna być powodem do wstydu. Cała twoja praca wykonywana jest dla ludzi, którzy jedzą poza domem. Musisz znać ich doświadczenia i potrzeby. Dlatego sam powinieneś chodzić do restauracji, interesować się branżą i przynajmniej lokalnym rynkiem, znać wszystkie nowości i wiedzieć co jest modne i co robi konkurencja. Bez tego można jedynie błądzić we mgle własnych wyobrażeń o gastronomii, a to nigdy nie jest dobra droga. Twoim klienci po prostu nie powinni wiedzieć o twoim biznesie więcej od ciebie.

 

Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak zbudować strategię marketingową restauracji i jak ją realizować, to zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla restauratorów „Jak skutecznie promować lokal gastronomiczny?”, które odbędzie się 12 września w IdeaHub w Manufakturze. Rezerwacji miejsc można dokonywać na evenea.pl.

Podobne posty

Już 18 maja 2012 roku o godzinie 20.20 w strefie Off Piotrkowska (ul. Piotrkowska 138/140) ...
23 maja House of Sushi (ul. Piotrkowska 89) zaprasza na warsztaty kaligrafii. To trochę alternatywny ...
W dniach 1-2 czerwca odbędzie się w Łodzi Festiwal Viva I'Italia. Warsztaty i sesje kulinarne, ...